Tuesday, May 16, 2017

Selamatkah Penumbang Bas Dari Sexual Harrassment


Pengalaman duk sebelah bangla nasib la dpt yg ok. Okla.. Kebiasaan diorang suka terleset-leset paha dia dengan paha kita..Kalau wanita diperlakukan mcm ni jerit jer.. Harap-harap orang Malaysia yang ada dalam bas ni kasi clear dia orang ni.. pakat dengan abang driver turunkan dekat tengah highway..

Monday, May 15, 2017

Antara Komuter KL & Bas Seremban Anda Pilih Mana



Pengalaman pertama kali saya sekeluarga menaiki komuter ke KL. Biasanya jika berulang-alik kerja saya memilih bas sebagai pengangkutan utama. Kenapa saya memilih bas sebagai pengangkutan utama berulang dari Seremban walhal Stesen Komuter lebih dekat dengan rumah. Antaranya tambang yang lebih murah, tempat duduk yang selesa, tidak berhenti setiap stesen dan masa perjalanan yang lebih singkat jika hendak dibandingkan dgn komuter. Salah satu sebab yang saya rasa jelas juga ialah bagi mengelak perasaan bersalah. Bersalah sbb duduk, bersalah tengok org lain berdiri, bersalah sebab berpura-pura penat dan tidur (jauh wei).. Kalau balik pukul 11 mlm mungkin ini sahaja pilihan yang ada kerana stesen komuter sangat hampir dengan pejabat dan perkhidmatan bas cuma sehingga 9.30 malam.


Hang pi mana..Pi KL.. Pi naik komuter. Balik naik bas kerana bas lagi murah dan selesa..Balik dari shopping baju raya anak-anak di SOGO masa cuti hari wesak hari itu. Kebetulan masa tu Sogo ada Sales Baju kanak-kanak sehingga 70%. Bawa keluarga makan di Restoran Ibramsha pekena Nasi Kandar Penang x payah nak pergi jauh-jauh KL semua benda ada. Lepas itu kami menuju kedai sebelah Masjid India mencari telekung Maisarah dan Marissa.. Singgah sebentar di Masjid India menunaikan sembahyang Zohor. Selepas itu menaiki LRT dari Masjid Jamek ke  Plaza Rakyat untuk menaiki bas pula. Wahh banyak pula destinasi kami pada hari itu.. Anak-anak pun enjoy sebab dapat naik macam-macam pengangkutan.


Perjalanan kami tidak terhenti setakat ini sahaja, kami menanti komuter ke Senawang dari Seremban.. Memandangkan bas yang kami naiki sehingga Terminal 1 Seremban kami terpaksa menaiki komuter semula untuk sampai ke tempat letak kereta di KTM Senawang (satu stesen sahaja)... Jauh sangat perjalanan hari ini. Nasib anak-anak tidak merungut. Jauh perjalanan luas pemandangan.

Sunday, May 7, 2017

Pengenalan SPKKP di Malaysia


Sistem Pengurusan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan (SPKKP) adalah satu amalan Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan yg juga sering dirujuk sebagai Occupational Health & Safety Management System (OHSMS).

Secara umum, SPKKP boleh dimaksudkan dengan kesihatan dan keselamatan di tempat kerja yang berkait rapat dengan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang yang terlibat dalam kerja-kerja atau pekerjaan. Majikan adalah pihak yang bertanggungjawab untuk memastikan keselamatan, kesihatan dan kebajikan orang yang sedang bekerja, dan menjaga orang luar daripada kemalangan yang mungkin berpunca daripada aktiviti pekerjaan di persekitaran tempat kerja.

Matlamat program keselamatan dan kesihatan pekerjaan termasuk untuk memupuk persekitaran kerja yang selamat dan sihat. Ianya juga boleh melindungi rakan sekerja , ahli keluarga, majikan , pelanggan, dan lain-lain yang mungkin terjejas oleh persekitaran tempat kerja. 

Tujuan polisi keselamatan dan kesihatan menggariskan pendekatan umum dan komitmen bersama-sama dengan tindakan yang perlu diikuti dan dilaksanakan oleh pengguna. Ia adalah dokumen unik yang menunjukkan apa yang perlu dilakukan, bila dan bagaimana. Dalam maksud lain polisi adalah undang-undang atau peraturan bagi tujuan penubuhan sesebuah jabatan atau organisasi. Di Malaysia dasar atau polisi Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan berpandukan kepada Akta Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan 1994 dan peraturan-peraturan yang dibuat di bawahnya. Selain itu, Akta Kilang dan Jentera 1967 dan Akta Petroleum 1984 merupakan sebahagian daripada undang-undang keselamatan, kesihatan pekerjaan yang diamalkan di Malaysia.

Thursday, May 4, 2017

Realiti Kehidupan Sekarang Sebagai Suami dan Ayah

Realiti kehidupan sekarang.....

Untuk renungan.
Suami dapat gaji bersih RM3,000.00 terus buat internet banking bayar:

  • Bil air RM30.00.
  • Duit rumah RM700.00.
  • Duit kereta RM700.00.
  • Bil telefon suami dan isteri RM200.00.
  • Bil elektrik RM170.00.
  • Ansuran motor kapcai RM150.00.
  • Yuran Tuisyen anak RM150.00.
  • Tukar RN150.00 duit pecah seringgit-seringgit untuk belanja sekolah anak anak untuk sebulan.

Jumlah Keseluruhan Habis dibelanjakan RM2,250.00.

Lalu berbekalkan duit baki gaji RM750.00 balik ke rumah jemput isteri dari tempat kerja, terus disambut dengan isteri satu soalan,

'Hari ni hari gaji abang kan? Jom pergi beli barang dapur. Banyak dah habis sambil bawak bebudak makan luarlah mlm nie! Sebab I tak laratlah nak masak hari nie.. Lagipun, bebudak pun esok hari sabtu cutikan?'.

Suami mengangguk lemah terpaksa setuju demi anak dan isteri.

Sampai di rumah disambut pulak dgn anak yang bongsu..

'Ayah.. Cikgu adik cakap ari Isnin, Cikgu nak RM20.00 untuk beli baju sukan yang baru.."
Isteri spontan menyampuk..

'Mintak kat ayah.. Ayah baru dapat gaji..'

Sambil itu, anak yang sulung pula mencelah..
'Ayah.. Kakak pun nak duit RM30.00 hari isnin nie.. Untuk beli Buku Rujukan.. Dah dekat nak periksa nie..'

Si suami terus mengeluarkan RM50.00 untuk anak bongsu dan anak sulong. Tinggal baki gaji RM700.00 (Baru hari pertama terima gaji tu..!!!).

Kemudian, selepas maghrib berangkatlah anak beranak ke kedai untuk makan dan berbelanja barang dapur. Sebelum itu suami singgah isi minyak kereta RM50.00 (Baki gaji RM650.00) langsung ke kedai makan dan makanlah anak beranak tersebut dgn bil makan berjumlah RM50.00 (Baki gaji RM600.00).

Setelah itu langsung pergi berbelanja barang dapur dengan jumlah RM250.00 (Baki gaji RM350.00) untuk beli barang kering dan RM50.00 (Baki gaji RM300.00) untuk beli barang basah.

Setelah semuanya selesai, pulanglah keluarga tersebut ke rumah dengan suami hanya tinggal gaji yang baru dapat pagi tadi sebanyak RM300.00 sahaja.

Maka tidurlah si suami dengan mata yang terkebil-kebil mengenangkan baki duit (Yang tinggal baki hanya RM300.00 dari jumlah gaji bersih RM3,000.00) dalam beberapa jam sahaja dapat gaji tadi.

Esoknya, pagi Sabtu, isteri suruh si suami belikan roti canai untuk sarapan pagi. Suami pun pergilah beli dengan modal RM5.00 dan surat khabar RM1.50 (Baki gaji RM293.50).

Manakala menjelang petang, si isteri dan anak-anak ajak suami jalan-jalan di Pasar Malam Jalan TAR sempena Malam Minggu. Si suami ikutkan jugak dalam keadaan dilema bagi menjaga hati isteri dan anak-anak. Terpaksa tambahkan lagi minyak kereta sebanyak Rm30.00 (Baki gaji RM263.50).

Sesampai di Jalan TAR, si isteri berkenan dengan Tudung Bawal berharga RM15.00 mintak dibelikan. Suami pun keluarkan duit bayar (Baki gaji RM248.50) .

Kemudian bila ke depan sedikit, bahagian pakaian kanak-kanak pula nampak baju tidur anak-anak yang berharga RM15.00 sehelai. isteripun selamba berkata..
'Bang.. Baju tidur bebudak ni pun dah lusuh. Belikan diaorang yang baru nie. Murah jer.. RM15 hengget..'

Suami pun keluarkan lagi RM30.00 untuk baju tidur anak-anak (Baki gajiRM218.50).
Lalu terus pulang ke kereta untuk balik kerumah bersama-sama. Tetapi dalam perjalanan nak pulang, anak-anak merengek dahaga dan lapar, mintak singgah di kedai makan untuk makan malam. Sang ayah kesiankan degan rengekan anak pun singgah lah di Kedai Makan Tomyam dan makan dengan membayar RM30.00 lagi. Jumlah keseluruhan baki yg tinggal selepas 48 jam dapat gaji ialah RM218.50.

Esok hari Ahad. Isteri suruh pergi kedai pagi-pagi untuk belikan santan dan sedikit ikan bilis untuk masak nasi lemak sebagai sarapan pagi. Suami bermodalkan lagi RM7.00 dan RM1.50 untuk suratkhabar. Tinggallah duit gaji genap RM210.00.

Malamnya pulak, beri pada isteri Rm150.00 untuk belanja makan dia di pejabat atas dasar nafkah kepada isteri tercinta!!!

Maka bermulalah pagi hari Isnin si suami dengan berbekalkan modal baki gaji hari jumaat kelmarin sebanyak RM60.00 untuk isi minyak motor dan makan di pejabat, serta menghitung hari lagi untuk ke 25 hb/26 hb yang akan datang samada sampai atau tidak??

Selang seminggu selepas itu, pada hujung minggu isteri ajak balik kampung melawat ibu ayah dia di kampung. Suami katakan dengan muka sedih...

'... Tidak ada modal. Tinggal baki gaji RM60 Hengget je nak buat modal hidup sampai hujung bulan nie...'

Lalu isteri menjawab dgn sinis..
'.. Kalau ajak balik kampung saya je, tak de duit.. Kalau ajak balik kampung saya je, Abang kata tak de duit.. Mana pergi duit gaji abang selama nie? Tak kan lah baru seminggu gaji tinggal baki 60 hengget? Sudah tak berduit.. Abang ada simpan pompuan lain ke..?"

Terpinga-pinga suami.. Confused..!! Blurred..!! Nak dijawab, jadi perang.. Nak diceritakan yang sebenar nanti, disalahkan balik, kata kita mengungkit hanya sebabkan belanjakan tudung RM15.00 tu...

Begitulah realiti kehidupan seorang suami yang penyabar demi melaksanakan amanah dan tanggungjawab.

p/s: Kepada yang masih bujang, sudah bersediakah anda untuk menghadapi situasi sebegini? ** Masa Depan Itu Dibeli Oleh Masa Sekarang. Oleh itu carilah ilmu dan manfaatkannya.